Thursday, January 1, 2009

Tangani sakit, sengal di tempat kerja

SELAMA lapan jam sehari dan lima hari seminggu bekerja menghadap komputer, sudah pasti seseorang itu akan mengalami sakit dan sengal pada leher dan bahu. Sakit pada leher biasanya akan melarat ke bahagian bahu. Ini kerana postur kedudukan yang salah. Statistik menunjukkan iaitu bilangan pekerja kolar putih yang mempunyai bidang kerja seperti itu sering mengalaminya dan kian meningkat di seluruh Asia.

Dalam satu kajian khas yang dilakukan oleh jenama kelegaan sakit dan sengal badan, Tiger Balm di Malaysia mendapati:

l25 peratus daripada pekerja kolar putih mengalami sakit dan sengal pada leher dan bahu setiap hari.

lDaripada sekumpulan peserta kajian berusia 18 hingga 60 tahun, 35 peratus daripada mereka menderita sakit dan sengal pada leher dan bahu adalah berusia antara 20 hingga 29 tahun.

lHampir 50 peratus daripada pekerja kolar putih yang menderita sakit dan sengal pada leher dan bahu menggunakan ubat penenang bagi meredakan sakit dan 43 peratus daripada mereka tidak berpuas hati dengan hasilnya.

lLebih satu perlima daripada wanita yang menyertai kaji selidik menderita sakit dan sengal pada leher dan bahu setiap hari.

lMasa yang terlalu panjang atau aktiviti fizikal yang berlebihan di tempat kerja atau rumah merupakan sebab utama sakit dan sengal pada leher dan bahu. Malah mereka juga didapati menderita sakit dan sengal pada leher dan bahu dalam senyap, sambil mengharapkan masalah ini akan sembuh dengan sendiri.

Sementara itu satu kajian yang dijalankan oleh Tiger Balm pada tahun 2004 mendedahkan bahawa mereka yang menderita sakit dan sengal pada leher dan bahu tidak berusaha untuk mendapatkan penyelesaian berbanding mereka yang menderita sakit lain. Masalah ini jika dibiarkan untuk tempoh yang lama boleh memudaratkan tubuh badan dan kesihatan, selain mengurangkan produktiviti di tempat kerja.

Namun masalah sedemikian boleh dibantu di mana hanya 10 peratus daripada rasa sakit memerlukan rawatan khusus, sementara yang bakinya boleh diatasi dengan cara yang mudah.

Ini kerana anda kini boleh menikmati kelegaan yang cepat dan berkesan dengan Krim Tiger Balm Leher dan Bahu baharu.

Pelancaran produk berkenaan baru-baru ini, dirumus khas untuk melegakan sakit dan sengal pada leher dan bahu setiap rakyat Malaysia tua atau muda, terutamanya bagi golongan muda profesional yang saban hari menghabiskan masa di meja komputer.

Pengarah Eksekutif Haw Par Corporation Ltd., A K Han berkata, inilah masa yang paling sesuai untuk memperkenalkan produk sehebat ini yang dapat memberi kelegaan kepada ramai pengguna yang menderita sejak sekian lama. Malah ia turut menyumbang kepada peningkatan hidup dan produktiviti kerja sekali gus membantu pertumbuhan ekonomi Malaysia.

“Kami kini cuba keluar daripada imej Tiger Balm tradisional dengan penampilan inovatif dalam usaha untuk memenuhi keperluan pengguna lelaki dan wanita yang lebih muda. Krim Tiger Balm Leher dan Bahu menyingkirkan ciri rupa, rasa dan bau ubat Tiger Balm, namun mengekalkan manfaat kelegaan dan penyembuhan yang telah menjadikan Tiger Balm satu nama isi rumah.

‘‘Siapa yang akan terfikir bahawa satu hari nanti produk Tiger Balm akan diisi dalam pek, tanpa rasa melekit dan mempunyai haruman yang menyenangkan.

‘‘Dengan menggunakan Krim Tiger Balm Leher dan Bahu, pengguna mampu mengendur dan melegakan otot-otot mereka yang letih dan tegang. Mereka dapat menikmati kelegaan daripada sakit dan sengal walau di mana jua mereka berada. Ini membantu mereka meneruskan pekerjaan dengan selesa,’’ katanya semasa pelancaran produk tersebut baru-baru ini.

Krim Tiger Balm Leher dan Bahu boleh didapati di semua farmasi terkemuka, kedai penjagaan kesihatan dan diri, pasar raya dan kedai ubat pada RM16.90 satu pek.

No comments:

Post a Comment