Wednesday, December 17, 2008

Rawatan

DALAM merawat masalah dengkur, apa yang perlu dipastikan terlebih dahulu adalah jenis dan bahayanya kepada penghidap.

Dr. Abd. Razak menjelaskan perlu dibezakan sama ada terdapat dengkur yang teruk dan kehadiran apnea (OSA).

“Sejarah kesihatan pesakit akan diperiksa terlebih dahulu di samping ujian-ujian tertentu bagi menentukan masalah tersebut cuma dengkur biasa, teruk atau ada kehadiran apnea.

“Jika cuma masalah dengkur biasa (dan tiada apnea) dengan berat badan berlebihan, pesakit biasanya cuma dinasihatkan supaya mengurangkan berat badan,” katanya.

Tegas beliau, bentuk rawatan bergantung kepada punca, kesesuaian keadaan dan berapa teruk dengkur pesakit, terutamanya jika salur udara terhalang (apnea).

Tambahnya, pembedahan selalunya menjadi pilihan terakhir. Namun rawatan dapat meningkatkan kualiti hidup pesakit dan ada pesakit yang dapat mengawal tekanan darah dengan lebih baik selepas rawatan apnea dan dengkur.

Prinsip rawatan dengkur juga dikatakan sama iaitu untuk menguatkan palet (lelangit) yang besar dan mengurangkan getaran yang menghasilkan bunyi dengkur.

Antara kaedah rawatan bagi mengurangkan getaran (dengkur) atau apnea termasuk:

l Membuang tonsil - tonsil merupakan punca biasa dengkur di kalangan kanak-kanak.

l Alat pelarasan mandibel (rahang) - untuk membetulkan kedudukan rahang yang kecil sehingga lidah menghalang laluan udara.

l Alat menekan lidah - alat dibuat mengikut saiz lidah individu, elakkan halangan laluan udara di belakang kerongkong

l Frekuensi radio - membakar dan mengecutkan tisu lidah bagi masalah masalah lidah besar dan rahang kecil.

l C-pap (tekanan positif berterusan laluan udara) - pilihan akhir jika tidak mahu dibedah, mengepam udara masuk semasa tidur. Pesakit perlu memakai topeng udara semasa tidur dengan kos penyelenggaraan tahunan sekitar RM7,000 hingga RM9,000.

Dr. Abd. Razak menjelaskan masalah struktur seperti tulang hidung bengkok atau patah perlu dirawat sewajarnya bagi mengurangkan dengkur dan mengelakkan apnea.

“Masalah struktur salur udara yang menghalang aliran udara perlu dirawat mengikut kesesuaian.

“Pembuangan tonsil dan pembedahan menanam pillar merupakan kaedah yang paling biasa dijalankan kini,” dakwanya.

Beliau bagaimanapun memaklumkan terdapat pesakit yang tidak mahu dibedah, yang memerlukan penggunaan bius penuh, dan memilih kaedah lain seperti c-pap untuk mengurangkan dengkur dan apnea.

Menurut Dr. Abd. Razak, pembedahan boleh dilakukan dengan menggunakan laser, pemotong elektrik atau alat frekuensi radio.

“Satu lagi kaedah yang agak popular kini adalah kaedah penanaman pillar yang mengurangkan getaran dan juga kurang sakit,” ujarnya.

Beliau menyatakan semua teknik yang digunakan bertujuan menghasilkan ‘parut’ pada lelangit, seterusnya menguatkannya dan mengurangkan getaran.

Penggunaan pillar mengurangkan masa penyembuhan berbanding pembedahan tetapi mahal kerana menggunakan teknologi dari Amerika Syarikat.

Beliau memaklumkan kaedah pillar juga tidak ditanggung sesetengah insurans kesihatan kerana melibatkan masalah tidur dan dikaitkan dengan masalah obesiti.

“Walaupun individu dengan berat badan berlebihan memang lebih mudah berdengkur, masalah berat badan itu sendiri mungkin berpunca daripada masalah kelenjar endokrin (kelenjar pineal, pituitari, tiroid, thymus, adrenal, pankreas, ovari atau testis),” jelasnya

No comments:

Post a Comment